Contestarea facturii
A devenit de notorietate faptul că facturile emise de către furnizorii de energie electrică sau de gaze naturale sunt întocmite pe baza unui consum stabilit prin modalități de calcul mai mult decât îndoielnice și care duc, în mod clar, la abuzuri din partea furnizorilor prin emiterea unor facturi la prețuri astronomice și care nu au corespondent în realitatea obiectivă.
Pentru a opri abuzurile din partea furnizorilor de energie electrică și gaze naturale trebuie să aveți în vedere următoarele etape:
1. Notificarea în scris a furnizorul de energie prin care contestăm valoarea facturii și/sau modalitatea de calcul a acesteia. În cazul în care dorim să contestăm factura și să formulăm plângere în fața ANRE-ului această notificare este obligatorie
Potrivit Legii nr. 123/2014 a energiei electrice si a gazelor naturale art.7 alin (2) „Înainte de a adresa o plângere către ANRE, dacă aceasta priveşte activitatea unui prestator de servicii/de activităţi, reclamantul trebuie în prealabil să se adreseze spre soluţionare prestatorului de serviciu/activitate de a cărei prestaţie este nemulţumit.”
Este obligatoriu să solicităm furnizorului de energie electrică și gaze naturale prin notificarea trimisă Indexul Vechi și/sau Metodologia Controlului Electric. Furnizorii sunt obligații să vă pună la dispoziție cele solicitate.
2. Dacă nu primim răspuns favorabil în maxim 15 zile, trimitem plângerea la ANRE la departamentul de protecție a consumatorului sau direct la ANPC
Puteți găsi pe site-ul ANRE și/sau ANPC un formular de contestare a facturii
ANRE-ul este instituția competentă să constate încălcarea Legii nr. 123/2012 în urma investigațiilor efectuate la furnizori și la distribuitori. Dacă se adresează o plângerea și către ANRE, fie că suntem persoană fizică sau juridică, până la soluționarea plângerii, potrivit legii nr. 123/2012, se suspendă dreptul de executare silită împotriva noastră în conformitate cu regulile ANRE. Asta înseamnă că cel puțin până când nu se rezolvă plângerea de la ANRE, nu trebuie sa plătim factura, însă există riscul să fie adăugate penalități.
În cazul în care nici prin această etapă problema facturilor abuzive emise de furnizorii de energie electrică/ gaze naturale nu este soluționată sunteți nevoiți să parcurgeți și etapa a treia, adică să ne găsim dreptatea în instanță.
3. Introducerea unei cererii de chemare în judecată
Se poate introducere o cerere de chemare în judecată pe dreptul comun în vederea contestării facturii emise de către furnizorul de energie electrică/gaze naturale.
Astfel, în instanță se va cere metrologia să verifice contractul de furnizare a energiei electrice/ gaze naturale din punct de vedere al clauzelor abuzive care permit modificarea tarifului la kwh și, practic, în ceea ce privește consumatorul, se poate solicita inclusiv un efectuarea unui raport de expertiza cu privire la contorul electric, iar dacă se impune se poate solicita și schimbarea contorului electric în vederea preîntâmpinării a viitoarelor abuzuri.
Acțiunea trebuie să vizeze anularea facturilor colosale sau reducerea lor la o valoare normală.
Vă sfătuim să apelați la un avocat specializat în vederea parcurgerii tuturor acestor etape.